Gezellig kamp in Dwingeloo

17 juli was het zover, het explorerkamp kon beginnen. Al om negen uur stonden de explo’s: Jurre, Pieter, Bas, Nick en David klaar voor het kamp samen met de begeleiding, Rat, en Marcel. Nog even wachten tot iedereen er is, inladen, snel je ouders gedag zeggen. En gaan! Dit jaar gingen de explorers naar kampterrein Dwingeloo, bij het gelijknamige dorp in Drenthe. Na twee uur rijden kwamen we aan op het kampterrein. En begonnen we met ons kampement op bouwen. Toen alle tenten stonden en we onze keuken hadden opgezet, twee luifels met twee banken eronder. Kon er begonnen worden met het avondeten. Zoals bij het warme weer hoort hadden we een barbecue.

Na het avondeten konden we beginnen met het avondspel. Een scoutsgroep uit Amsterdam had een spel met alle andere groepen op het kampeerterrein, en voor dat spel waren tikkers nodig: de explorers! Na twee uur achter ruim honderd scout aangerend te hebben was het spel ten einde en werd de avond afgesloten met een gezellig kampvuur en de nodige scoutingliedjes.

Maandag
Een echte scout staat vroeg op op kamp zodat hij veel aan de dag heeft. Om elf uur werden de eerste tenten dus al open geritst. En na een snel maar voedzaam ontbijt konden we om één uur al beginnen met ons programma. Vandaag gingen we een wastafel pionieren, omdat het wc-huisje wel heel ver weg was. En omdat hier niet echt ruimte was om je tanden te poesten.

Na het pionieren gingen de explorers boodschappen doen in Dwingeloo voor het avondeten. En na het avondeten ging iedereen na gezellig bij het kampvuur te hebben gezeten naar bed.

Dinsdag
Vandaag gingen de explorers naar het zwembad, omdat het zwembad maar 100 meter lopen was vanaf het kampterrein konden we uitslapen. Rond twaalf uur stonden we al in onze zwemkleren klaar voor het vertrek. In het openlucht zwembad hebben we een hele middag gezwommen of in de zon gelegen. En tegen de avond aan zijn we weg gegaan, hebben we het avondeten klaargemaakt en konden we gaan beginnen met het avondspel.

Het welbekende ruilspel. Voor mensen die het niet kennen: er zijn twee teams en ieder team krijg een appel en een ei, zij moeten dit ruilen en het team met de spullen wint.

Na anderhalf uur ruilen kwam het ene groepje terug met een speelgoed saxofoon, een pot roze verf, twee liedjes bundels en een yoghurtdrink. De andere groep had een halve pot bruine bonen en een pak houdbare melk.

Woensdag
De explorers hebben in de warmste week van de zomer hun kamp gehad, beter dan regen zou je zeggen maar in dertig graden is het niet fijn om een hike van vijftien kilometer te lopen met een zware rugtas . Daarom hebben we besloten om vandaag weer te gaan zwemmen en de hike naar vrijdag te verzetten. Deze keer hadden de explorers er al snel genoeg van en zijn ze na 3 uur terug gegaan.

In de middag deden de explorers samen met de begeleiding boodschappen in Dwingeloo, en toen kwamen we erachter dat er een markt was, hier konden we ons ook een uur vermaken met rondlopen tussen allerlei kraampjes. Waarna we ’s avonds een frisse pasta salade aten vanwege het warme weer.

Donderdag
Nadat de explorers rond de gebruikelijke tijd waren opgestaan, konden ze beginnen met een lange fietstocht naar kamp Westerbork. In dit werkkamp werden Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog opgevangen voordat ze naar de vernietigingskampen in Duitsland en Polen werden gestuurd.

Het bezoek aan dit kamp heeft op de Explorers veel indruk gemaakt. En na het kamp te hebben bezocht, gingen de explorers nog even rondkijken in het nabije museum.

Hierna wachtte een lange terugweg op de fiets voor de explo’s.

Vrijdag
De hike die woensdag vanwege het warme weer niet doorging, was vandaag. Maar vandaag werden de explorers wakker van de regen die op hun tenten viel. Na een kort overleg besloten de explorers om ook vandaag de hike niet door te laten gaan en helemaal af te lassen.

Daardoor hadden we vandaag niet veel te doen. Maar na het avondeten tijdens het kampvuur nam de leiding maatregelen tegen het late opstaan van de explorers.

De twee explorers die als laatste uit hun tent waren moesten de volgende dag het corvee doen. Na dit te hebben gehoord ging iedereen snel slapen.

Zaterdag
Wonder boven wonder waren de explorers vandaag allemaal voor negen uur hun bed uit. En nog sterker, de explorers die het hele kamp al als laatste uit hun bed waren, waren vandaag als eerste en hoefde dus geen corvee te doen. Na het corvee stapte de explorers op de fiets voor alweer een lange fietstocht naar Appelscha, want vandaag gingen ze klimmen. en voor de mensen met hoogtevrees was er een uitdagend mountainbike parcours. Na een tijdje in de bomen te hebben rondgeslingerd en tussen de bomen te hebben gefietst, moesten helaas de klimspullen en de mountainbike weer worden ingeleverd. En na een ijsje weer op de fiets te stappen, een normale deze keer.

Op de terugweg zijn de explorers ook langs een hunebed gefietst.

Vandaag werden er pannenkoeken voor het avondeten, en explorers zouden de explorers niet zijn als binnen een paar minuten de poedersuiker overal zat.

Zondag
Na het ontbijt gingen iedereen naar Dwingeloo voor het spel van vandaag: Crazy 88. Dit spel bestaat uit 88 verschillende opdrachten. Het team dat de meeste opdrachten heeft voltooid heeft gewonnen.

Na dit spel werd er boodschappen gedaan voor het eten van die avond. Deze keer werd er met dutchovens gekookt, dit zijn gietijzeren pannen die gemaakt zijn om boven een kampvuur gehouden te worden. Hier werd vandaag zowel het hoofdgerecht, een curry, en het toetje in gemaakt.

Maandag
Op de een na laatste dag ging een groot deel van onze spullen weg omdat onze aanhanger dinsdag niet mee kon. Daarom werd vandaag alvast begonnen met het opruimen ging op een luifel, onze tenten en wat bestek en borden alles weg.

Terwijl we aan het wachten waren tot de aanhanger opgehaald zou worden, hebben we David, een van de explorers, geïnstalleerd. Toen de aanhanger weg was begonnen met een barbecue voor de laatste avond.

Dinsdag
Nadat iedereen was opgestaan en hun tenten hadden opgeruimd, werd de rest van het kamp afgebouwd. Toen de ouders er waren om ons terug te brengen konden we snel naar het groepshuis. Waar we na onze spullen om te hebben geruimd naar huis konden om te slapen.

Meer kampfoto's staan binnenkort op deze website!

Laatste nieuws

28/04/2019, 21:51
Elk jaar op Koningsdag sluiten we het lichtjesspel af met een superronde! Voor deze superronde zijn in...
25/04/2019, 10:10
Hij is er weer! De nieuwste nieuwsbrief staat online. Nieuwsbrief archief Ook kunt u alle eerdere...
23/04/2019, 14:09
Op zaterdag 11 mei organiseert Sint Jorisgroep 5 en “Scouting Doe Mee Dag” voor iedereen die mee wil...

Aantal jeugdleden (4 - 23 jaar)

100
donation thermometer
88%
Geupdate op:
08-08-2019
Wordt ook lid! Kijk hier!

Ledenaantal totaal

150
donation thermometer
117
78%
Geupdate op:
08-08-2019
Wordt ook lid! Kijk hier!

Vrijwilligers gezocht!

Op zoek naar een uitdagende vrijwilligersklus? Dan zoeken wij jou!

Klik hier voor meer informatie!

Kalender

Deze website maakt gebruik van cookies en vergelijkbare technologieën.

Als u geen browser-instellingen wijzigt, gaat u akkoord met de voorwaarden.